S telefonem za volantem to nevyhrajete
43 % řidičů-účastníků nehod uvádí,
že někdy během řízení využívá mobilní telefon
30 až 50 % času se řidiči
dostatečně nevěnují řízení
Vytáčení čísla na mobilu zvyšuje riziko
vzniku nehody 12x
údaje za rok 2019
zdroj ibesip.cz a nepozorny.cz
60 usmrcených osob a 190 těžce zraněných vlivem nevěnování se řízení
Policisté se dennodenně setkávají s řidiči, kteří se kvůli mobilnímu telefonu nevěnují silničnímu provozu a bezpečnému řízení. Alarmující jsou i výsledky hloubkového šetření nehod Centra dopravního výzkumu, 43 % motoristů při průzkumu dopravních nehod přiznalo, že během jízdy někdy využívá mobil. Nepozornost za volantem, která je mnohokrát způsobena právě telefonem, v Česku za posledních deset let zabila 715 lidí, další tisíce byly těžce zraněny.
V loňském roce si roztržitost při řízení vyžádala 60 obětí. Odborníci se shodují, že nejnebezpečnější je manipulace s mobilem například při chatování, psaní zpráv nebo vytáčení čísla.
Nevěnování se řízení je jedna z nejčastějších příčin dopravních nehod. Řidiči se zhruba 30–50 % doby, kterou stráví za volantem, dostatečně nevěnují bezpečné jízdě. Nejčastěji je rozptyluje rozhovor se spolucestujícími a manipulace s mobilem. Nejnebezpečnější je volba čísla, zvyšuje riziko nehody více než 12×.
Trest by se měl zvýšit
Zákaz používání mobilních telefonů během jízdy platí v České republice od roku 2002. Pokuty ale nejsou příliš vysoké. Pokud policisté přistihnou řidiče s mobilem v ruce nebo jej drží jiným způsobem, obdrží dva body bodového hodnocení řidičů a na místě zaplatí pokutu až tisíc korun. Ve správním řízení se pokuta může zvýšit na dva a půl tisíce korun. Vůbec nerozhoduje, jestli takový řidič telefonuje, píše SMS, nebo natáčí video.
Vláda letos v srpnu schválila návrh změny bodového systému, pokud projde legislativním procesem, měl by začít platit v roce 2022. Nově by měli řidiči za manipulaci s telefonem během jízdy zaplatit na místě pokutu dva a půl tisíce korun, ve správním řízení až deset tisíc korun. Bodové hodnocení přestupku by se mělo zvýšit na dvojnásobek, šofér by tedy obdržel čtyři body bodového hodnocení řidičů.
Řidič s telefonem je jedoucím nebezpečím
Používání mobilu za jízdy významně zatěžuje pozornost v několika ohledech. Odhaduje se, že asi 90 % informací přijímá řidič zrakem. Pokud při jízdě píše SMS, či reaguje na sociálních sítích, zadívá se do mobilu průměrně na 4-5sekund. Z toho plyne extrémně dlouhá a nebezpečná takzvaná jízda poslepu, při rychlosti 50 km/h takto ujede mezi 55-70 metry, při rychlosti 130 km/h je to 140 až 180 metrů.
Další překážkou je i manuální zatížení. Ruce musí během řízení zvládat mnoho úkonů pro ovládání vozidla. Pokud řidič drží v jedné ruce telefon, je tato funkce podstatně narušena. Prodlužuje se fyzická reakce a přesné vedení vozu zejména při krizových situacích.
V neposlední řadě je problémem také takzvané kognitivní zatížení. To znamená, že mobil zaměstná určitou část mozku. Jeho kapacitu je přitom nutné věnovat řešení dopravních situací a také předvídání. Pokud je tato pozornost rozptýlená, prodlužuje se doba psychické reakce a schopnost řidiče správně vyhodnocovat podněty i z běžného okolního provozu.